Tuesday, July 20, 2010

Laksa Penang

Salam buat semua..Salam nisfu syaaban..selamat berpuasa buat semua yg berpuasa sunat hrni ya..dah jemu tgk gmbr2 jln2 tu je kan..hrni bru merajinkan dri mengentry masak2. menu2 yg tertunggah. Lame da teringin nk buat laksa sendri. sejak dr kat Nihon lagi. Tapi mase tu pakat buat yg senang je guna sardin dalam tin. 1mgu dua ni lak terliur sungguh tgk laksa kat umah k.nor n jiya klo xsilap.teringin punya pasal jadi gak buat hrni..fuh..lega hati dapat makan laksa sendri. dan bukan cap pasar malam yg biasenyer cair2 tu. okey tip bayak rujuk dr K.ina..thnks ya kak ina..walaupun xsekick k.ina punye tp cukupla tuk puas kan sikit rse lidah ni hihi.dan ni emi CnP resepi dr umah ros..moga ros sihat2 n dipermudahkan bersalin nnti ya..thnks to u.

Bahan-bahanya

8-10 tangkai cili kering
1/2 biji bawang besar
sedikit belacan
6 ekor ikan kembung atau 1/2 ekor ikan saba ( makarel)-emi guna 3ekor ikan mambong
1/2 bungkus laksa kering- direndam, direbus & toskan
( kt jepun guna udon kering atau udon yang biasa tu)
sedikit daun kesum
1 kuntum bunga kantan
3 keping asam gelugor

Bahan Sampingan
timun
salad
limau nipis atau limau kasturi atau lemon
telur rebus
nenas
hirisan bawang besar
cili padi

caranye:
1. Rebus cili kering dan kemudian kisar bersama bawang besar dan belacan.

2. Rebus ikan kembung dan kemudian asingkan isi ikan dan tulang, air rebusan ikan tadi jangan dibuang. tulang ikan tadi dikisar dengan sedikit air, tapis dan curahkan dalam air rebusan ikan.

3. Isi ikan separuh diblender halus dan separuh lagi dimasukkan kembali dalam air rebusan ikan tadi, curah bahan kisar, asam keping dan bunga kantan, biarkan mendidih seketika, selepas itu masukkan daun kesum dan sesuaikan rasa, masukkan garam.

4. Masak kuah laksa biar sampai keluar minyak baru tutup api.

5. Rebus laksa kering dan telur serta sediakan bahan sampingan yang lain. racik timun, salad, nenas, bawang besar dan cili padi. letakkan mee laksa di dalam bekas dan susun bahan ulam-ulaman tadi kemudian curahkan kuah laksa. Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

3 comments:

naba the mutant said...

nmpak mcm sedap, dan mesti sedapkan :)...dan membuat kan akak teringin nak buat....

emilia said...

hehe..thnks ya k.ina..sedap. tp blum leh lawan k.ina tokey lksa :)

kak ijan said...

aduhh bunga kantan tue.. segar bugar... kirim meh kat kami sekumtum dua Emi. hehehe

Animated  Sparkly Love Heart