Thursday, April 18, 2013

Umrah part2- Madinah Al Munawarrah (ziarah dalam)

sambungan...

18/3- kami selamat tiba di Madinah di mana Muscat ke Jeddah ambil masa 4 jam naiki kpl terbang dan Jeddah ke Madinah 5 jam naiki bas. Kami ditempatkan di Hotel Mubarak Silver berdekatan Masjid Nabawi. Allhamduillah sesyukurnya ke hadrat Allah, mcm2 perasaan sayu,gembira tatkala melihat Masjid Nabawi di depan mata.Maha Suci Allah.Pagi itu slsai solat kami berhimpun untuk ziarah dalam. 2kumpulan lelaki dan perempuan.

Tempat yg kami lawati: ZIARAH DALAM:

 1) Makam Rasulullah SAW dan makam para sahabat . Terbyg kisah2 dakwah Rasulullah. Bila berada di msjid nabawi terasa 1 perasaan yg xtergambr betapa rindunya kpd Rasulullah dan hampir dgnnya. moga kita umatnya mendapat syafaat darinya. Kedudukan makan nabi dibawah kubah hijau.


 gambar pagar makan nabi(hanya lelaki sahaja yg dapat tgk tempat ni-thnks b tlg amikkn gmbr)





2) Raudah- antara taman2 syurga. Melihat kebesaran Allah. Luluh rasa hati tatkala memijak karpet hijau, kawasan raudah. Mengalir air mata ketika solat n berdoa, syukur dipilih Allah berada di Raudah nya walaupun hanya seketika. Perempuan agar sukar untuk ke raudah xseperti thun2 sebelum ini. biasanya mengambil masa 3-4 jam menunggu turn ikut negara utk masuk ke raudah. Masa bukak kwsan raudah perempuan juga dah dihadkan. tidak semudah lelaki. Sepanjang 4 hari di Madinah hanya 1 x je saya dpt ke Raudah berbanding suami. Allhamdulillah syukur masih diberi kesempatan itu juga wlu skli.

 kawasan raudah
 
 3) Perkuburan Baqi- tempat perkuburan isteri2 nabi, ahli keluarga, shabat2, dan umatnya yg meninggal di Madinah. Kami hanya berdoa dan memberi salam dr luar pagar shja, hnya lelaki dibenarkn masuk mengikut masanya.
 Perkuburan Baqi dari dalam Masjid Nabawi
 dari atas jalan raya

No comments: