Monday, April 25, 2011

Pizza Gebu


Salam, pizza ni buat weekend lepas. B4 ni gune resepi lain kali ni try pulak resepi dr sumber lain yg hanya guna tepung gandum biasa xyah guna tepung roti. Cuma guna bread improver sebagai agen pelembut. Hasilnyer amat berpuas hati dapat menikmati pizza yg gebu hasil dari doh yang lembut tu. Idea resepi dari mat gebu. thank you very much. Emi buat topping daging cincang dan sosej jer haritu guna cheese dari Geneva buah tangan dr hb . sebagai rujukan leh tgk sini resepinya..mintak izin CnP ya tuan punye resepi

BAHAN-BAHAN DOH PIZZA :-) (2keping)
300 g tepung gandum
6 g instat yeast
20 g mentega
10 g gula halus
1 camca teh bread improver (optional)
1/4 camca teh garam
1 1/2 camca besar madu
170 ml air
Sedikit tepung untuk ditabur

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH PIZZA :- Satukan semua bahan untuk doh dalam satu bekas, kecuali mentega dan tepung untuk ditabur, gaul rata hingga bersatu. Tambah mentega dan terus meggaul hingga menjadi doh yang kenyal, jika melekit, tambah sedikit tepung. Kemudian bulat2kan dan biar 45 minit hingga naik sekali ganda. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan untuk dok kecuali tepung untuk ditabur, ke dalam bread maker, pilih setting untuk doh dan tekan "ON", buat hingga siap.
  2. UNTUK PIZZA GEBU :- Panaskan oven pada suhu 190C, sediakan 2 dulang pizza berukuran 9 inci, sapu dengan sedikit mentega. Ketepikan. Keluarkan doh, bahagikan doh tadi kepada 2 bahagian sama besar. Ambil satu, tabur sedikit tepung dan canai bulat (gambar no 1). Alihkan ke dalam dulang pizza, tekan2 dengan hujung jari hingga memenuhi dulang tadi dan biarkan kelilingnya sedikit tebal (macam dalam gambar no2). Ratakan sebahagian sos pizza tadi (gambar no. 3) dan susun bahan untuk pizza atasnya (buat 2 bahagian) dan diakhiri dengan keju mozzarella (gambar no. 4). Bakar 20 - 25 minit hingga keju mencair dan roti kelihatan kuning keemasan. Keluarkan dari oven dan hidangkan segera bersama sos kegemaran. Buat kaedah sama juga untuk yang selebihnya.
p/s*gambar yg xberape jelas sbb nk cepat2 snap

No comments: