Thursday, June 10, 2010

Sambal Tempe Kering III

Salam semua..buat sambal tempe ni semalam. Buat byk2 skli dapat la 1 tapuwaer leh mkn ulang2. Ni gara2 nampak sambal tempe kat umah ROS dgn K.IKA la ni.. terus pakat buat. Makan dgn lauk daging masak lemak cili api..nyum2x..resepi leh tgk kat sini tak pun kat sini dah byk kli wat suke dgn resepi ni thnx ya buat penyumpang resepi asal. xingat la dr mane..mintak ampun ye..mm CnP balik la ni yer..

Bahan-bahan (bergantung pada kuantiti tempe ye)
1 paket tempe-hiris nipis n goreng garing
segengam ikan bilis- goreng garing
1biji kentang- disagat halus dan goreng garing
4 biji bawang merah-kisar
2 ulas bawang putih-kisar
3 cili kering-kisar
2sb sos cili
1 sb gula perang-emi ganti dgn madu
1 sb air asam jawa
garam secukupnyer
option: kacang goreng

Cara-cara

> Tumis bahan2 kisar hingga naik bau.
> Masukkan garam dan air asam jawa. kacau sekata.
> Masukkan sos cili dan gula/madu. kacau sehingga agak2 pekat.
> Masukkan tempe, ikan bilis, kentang yg dah digoreng garing tadi, gaul rata.
> Angkat dan boleh dihidangkan bersana nasi hangat.

2 comments:

ijayuji said...

Salam emi! alaaaaaaaa..tempe akak dah habis lah! akak keja makan jer tak kira waktu hihihi... aduhhh pesan mak akak carikkan ragi tempe tp mak akak kata payah nak jumpa, nmpknyer kena kuburkan hasrat nak buat tempe sendirik huhuhu..

norlin said...

sedapnya..noli balik malaysia hari tu kalau mkn luar mesti ambik tempe goreng pedas ni sedapnya

Animated  Sparkly Love Heart