Wednesday, August 5, 2009

Kuih gunting@kuih siput

Ni lagi satu projek di ptg yg panas ini..Harini projek buat kudapan/snek2 jer. Kuih gunting ni dr semalam plan nk buat cume mls la pulak nk mbuatnyer walaupun teringin nk mkn. Pk2 nnti mknla time rye nnti puas2x. Tapi lame pulak nk tunggu rye..lgi2 tgk kt umh k.ika da mmbuatnyer mlm tdi fuh~ lagi la berkobar2 nk mmbuatnyer.. Buat 2 versi..kuih siput dgn kuih gunting..yg kuih siput tu xde acuannyer cuma guna blkg garfu jer ( bukan guna sikat yer puan2x..hihi) mama yg ajr dulu mse time rye2 buat kuih ni..tp hodoh sikit ler..pastu selebihnyer gunting2 jer cepat siap..kn2x..okey..resepi tgk kt umh k.nor nz mintk izin copy paste dan halalkn resepi ye kak

Bhn2 (emi buat 1/2 adunan jer dr yg ni)
5 cawan tepung gandum
1 biji telur
3sdb margerin (didihkan sebentar)
1 sdk serbuk jintan manis
1 sdk serbuk jintan putih
1/2 cawan udang kering dikisar @ ikan bilis pun boleh
1 sudu kecil garam
3 sudu besar cili boh/serbuk cili
2 tangkai daun kari diracik halus-emi xde
Santan secukupnya untuk menguli

Cara-cara :
  • Semua bahan digaul rata ( kecuali santan ) setelah bercampur kesemuanya, tuangkan magerin yg dipanaskan td,gaul rata..masukkan pula santan.
  • Gaul hingga menjadi doh.. tidak terlalu lembik dan tidak terlalu keras.Cubit sedikit adunan, gentel bg bulat dan tenyeh atas papan kuih siput.
  • Bila semua dah digentel, boleh lah goreng hingga garing. Adunan yg sama juga boleh dibuat kuih gunting..

mcm2 ade papa, mma siput, grandma, grandpa siput pun ade..hihi

2 comments:

blogresipi said...

Nie best buat nonton wayang yer emi... kite kalo buat terus habess tak sempat nak simpan2.hehe...

emilia said...

hehe buat tuk ngungah2 depan laptop..sambil lawat2 "umh n dpur" org ngeh2x

Animated  Sparkly Love Heart