Wednesday, May 19, 2010

Jiranku yg baik hati


Hari ni terpanggil tuk buat entry ttg jiran2ku ini..Allhamdulillah..masuk harini dah sebulan lenih duduk kat umah ni. sgt2 bersyukur kerana ditempatkan dikawasan yg sgt2 mementingkan sifat kejiranan. Ya mmg sgt2 terharu dengan layanan jiran2 kat sini. satu perkara yg mmg dicari2 mase kat Jepun dulu. Kat sini mmg semangat kejiranan sgt menebal walaupun berbilang bangsa dan peringkat umur tapi sangat ringan tangan membantu dan bersedekah. ramah tamah pula tu. mungkin terlalu asal tuk buat penilaian tp setakat ni terasa sgt beruntung duduk disini.

Jiran2 sebelah2 umah emi ni berbangsa cina, yg depan pula berbangsa india dan selang beberapa buah rumah adalah umah nek Ct wanita yg berusia yg tinggal seorg. mereka ni kbykannya adalah surirumah dan sgt2 la baik hati..nenek Ct kerap sgt menghulurkan kuih muih begitu juga jiranku A-yin yg suka main dgn iman n bg jajan (makanan ringan). dah kerap membantu nenek ct menguruskan rumah.bila hujan pula masing akan bantu bila kita xde kat rumah. mungkin ke ni perkara biasa? tp nila satu2nya yg emi cri mse kat jepun dulu. walaupun dari segala segi di Jepun tu tiptop tp kurang sifat kejiranan..bg mereka rumah adalah tempat privici.tu pandangan emi. sgt2 ketara..inila yg dikatakan SATU MALAYSIA :)

'..dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki'.
(An-Nisaa’ : 36)

'Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenali'.
(Al-Hujurat : 13)

orang memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa..

5 comments:

ain said...

Alhamdulillah akak pun punya jiran yg baik2 belaka.

Nurul Hidayah said...

bestnya emii...kte nya jiran xbest lgsg... nama je melayu kiri kanan.. adeh, masing2 buat hal sendiri... senyum pun xnak :(

emilia said...

to k.ain..beruntung yer kak..

to nurul..tula..kadang2 pelik gak dgn segelintir org ni..bukan susuh sgt nk senyum atau bertegur sape..xluah ape2 pun kan..sabar je la nurul ek

kak lin said...

bestnyer dpt jiran yg baik...akak baru pindah kat kawasan Kiara Hill, jb...masih blum kenal2 jiran sbab kawasan masih blum ramai pindah...kalaulah kita berjiran bole jugak tukar2 lauk!

kak lin said...

bestnyer dpt jiran yg baik...akak baru pindah kat kawasan Kiara Hill, JB...blum kenal jiran sgt sbab kawasan masih baru n banyak rumah tgh renovate n kosong...kalaulah kita berjiran, boleh tukar2 lauk ;)

Animated  Sparkly Love Heart