Monday, May 31, 2010

Mangga Panna Cotta

Salam buat semua..buat dessert ni memandangkan banyak dapat buah mempelam dgn kuinin balik dr kg weekend lepasni..aceli guna kuinin buat panna cotta ni..not bad..org yg tgh batuk-batukan ni pun kjp je licinkan. haisshh cmne nk pose bnda sejuk2 gini time panas2kan..kan.."racun tu adalah penawar"hhi..okey resepini rujuk kat blog k.hana..leh la tgk kat sane ye gambar emi ni xle secantik kt umah k.hana tu..thnks ya buat k.hana n penyumbang resepi ni yer..best!

Bahan-bahan
7g gelatin + 3 sudu besar air panas
2 ½ cawan susu segar -emi guna susu cair
1/4 cawan gula
1 sk esen vanila
Buah2an pilihan - emi guna kuinin

Cara-cara

  1. Campurkan gelatin dan air panas.Satukan hingga sebati tanpa ketul2.Kemudian ketepikan.
  2. Masukkan susu dan juga gula ke dalam periuk. Buka api kecil dan masak hingga mendidih.
    Alihkan dari api. Tuang campuran gelatin dan kacau sebati.
  3. Tuang ke dalam gelas atau mangkuk puding. Sejukkan lam peti sejuk. Pastikan sedikit lembut baru tuang puree.
  4. Kisar buah2an pilihan menjadi puree dengan ditambah dengan sedikit gula.
  5. Sajikan dengan menuang puree tersebut di atas puding dan sedikit potongan buah2an tadi.
  6. Siap dihidang.

Tuesday, May 25, 2010

Choco Mousse Brownies

Tarra..yeah berjaya juga ku sangkal segala kemalasan, hrni dapat gak membaking. secara langsungnyer merasmikan buah hatiku yg baru tu...tapi ade tragidi sikit la..mse bakar kek tu tdi naik hanggus..masih belum serari lgi dgn oven baru ni kot..pasni kne study balik buku manual huhu..ape2 pun kek ni mmg sedap bukan sebab pembuatnyer tapi sbb resepinyer tau..mkn sejuk2 time kemarau2 gini ni mmg ler terpejam mate menikmati penuh nikmat..fuhh ayat..hihi resepi ni tgk kat jintan manis.com ros manakala resepi asalnyer oleh k.yani..leh tgk gak kat my resepi ..thnks ya..

Bahan-bahan ( 18cm ) - resepi asal dari Kak Yani Myresipi
Brownies
45g butter
65g gula halus
1 biji telur
50g tepung gandum
1/2 sudu kecil baking powder
1 sudu besar serbuk koko

Chocolate Mousse
140g coklat masakan
1 sudu besar gelatin
100ml air
2 biji telur putih
200g whipping cream
40g gula halus

Cara-cara

1. Penyediaan Brownies. Pukul butter dengan gula sehingga kembang/putih.

2. Kemudian masukkan telur. Pukul lagi dalam 3-4 minit.

3. Ayak tepung, baking powder dan serbuk koko ke dalam no.2 tadi. Kacau rata.

4. Masukkan adunan ke dalam loyang. Kemudian bakar dengan suhu 190 degree selama 12-15 minit.

5. Bila dah masak, keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.

6. Penyediaan Mousse. Masukkan gelatin ke dalam bekas yang mengandungi 100ml air. Biarkan dalam 5 minit. AWAS!!.. jangan masukkan gelatin dulu kemudian air.. ini akan menyebabkan gelatin berketul2 dan x larut sepenuhnya.

7. Cairkan coklat masakan dengan kaedah 'double bowl' (Guna 2 periuk, 1 periuk letak air dan 1 periuk letak coklat. Periuk yang ada coklat ni, letak pulak ke dalam periuk yg ada air. Kemudian panaskan sehingga coklat cair).

8. Bila coklat dah cair, padamkan api dan keluarkan periuk coklat dari periuk yg ada air tadi. Masukkan campuran gelatin tadi ke dalam coklat cair. Kacau sehingga gelatin sebati dengan coklat tadi. Biarkan sehingga sejukkan.

9. Pukul putih telur sehingga kembang atau sehingga bertanduk.( Kalau diterbalikkan bowl, telur x jatuh). Sambil pukul telur tu, masukkan gula sikit demi sedikit.

10. Dalam mangkuk lain pula, pukul whipping cream sehingga jadi btk krim.

11. Masukkan no.10 dan no.7 ke dalam no.9. Kacau perlahan-lahan sehingga sebati. Tuangkan adunan ini ke dalam loyang brownies. Simpan dalam peti sejuk sehingga mousse keras dan bolehlah dihidangkan.

12. Sebelum dihidangkan tu, boleh dihias dengan serbuk koko dipermukaan mousse.

13. TIPS: Dari K nor : kalau guna loyang 23cm, buat 1 1/2 resipi ni utk elak dr terlalu nipis.

da siap potong daa..jemputla yer amik piring kat bawah tu ekk..sila2x

Nasi Temasek

Salam semua..hrni jamu nasi temasek ni mkn dgn 1 lauk je ayam masak merah. Tapi masih sedap. bertambah2 kami mkn. Resepi nasi ni tengok kat umah K.ika nun kat siam tu. Kak ika pulak tgk dr umah K.nur Sg . Terimakasih yer mintak izin salin kat sini tuk rujukan..nnti emi anto sepinggan ekk :)

NASI TEMASEK
Bahan-Bahan
1 kilo beras basmathi - cuci dan toskan
8 biji bawang merah kecil - dimayang
2 1/2 halia - dihiris halus
4 ulas bawang putih - dihiris
5 kuntum bunga cengkih
2 1/2 inci kulit kayu manis
5 biji buah pelaga
1 tin susu cair
3 camca besar minyak sapi
1 cawan minyak
2 helai daun pandan
air secukupnya
garam secukup rasa
sedikit pewarna hijau, kuning dan merah untuk renjisan
sedikit badam goreng jika suka
sedikit kismis untuk ditabur

Cara-Cara

1. Panaskan minyak bersama minyak sapi didalam periuk. Tumis bawang merah,
kemudian masukkan bawang putih, halia, bunga cengkih, kulit kayu manis dan buah
pelaga.

2. Apabila berbau wangi dan kekuningan, masukkan daun pandan dan beras. Goreng
beras sebentar sambil dibalik-balikkan perlahan-lahan supaya berasa tidak hancur.
Kemudian masukkan air, susu cair dan garam.

3. Tutup periuk dan biarkan hingga nasi masak. Kemudian renjiskan bahan-bahan pewarna
secara berasingan dan titiskan sedikit air mawar.

4. Apabila nasi telah masak, masukkan kismis. Semasa menghidang taburkan dengan badam goreng. Siap untuk dimakan.



Roti Saj & Kari Ayam

Salam semua..roti ni buat minggu lepas..dah ramai yg da buat. mmg best roti ni nk buat pun mudah. kenyang makan.resepi ni cedok dr umah k.hana dimana resepi asal dr k.rusnah. bg yg belum mencuba tu boleh la try..xrugi mencuba.Mintak izin CnP kat sini yer tuk rujukan akan dtg..

RESEPI ROTI SAJ
Bahan-bahan
1 sb yis mauripan
1 sb gula (ganti ngan susu pekat)
1 1/2 cwn air suam
3 1/2 cwn tepung
1/2 st garam
sedikit minyak



Cara-cara

  1. Campurkan yis, gula, air suam dan garam sebatikan lalu masukkan tepung dan diuli.
    Selesai diuli, ketepikan 1 jam...tutup kejap dgn plastik.
  2. Uli lagi dan ketul-ketulkan kpd 7- 8 bahagian (bahagikan kepada 10/11 ketul)...dibulat-bulatkan dan disalut minyak/tepung.
  3. Pastu terus je ambil seketul (*tak perlu tunggu roti naik dah yea) dan ditekan-tekan dlm pinggan bulat bagi elok bulatnya dan digoreng tohor mcm goreng capati.......bila masak angkat.... (MaDiHaA masak lebih kurang 3 ~ 4 minit bagi setiap belah roti saj & terbalikkan masak lagi) mmmm makan ngan kuah....sedap dan kenyang....
  4. Nota MaDiHaA : Semasa menggoreng gunakan api yang perlahan. Minyak hanya gunakan beberapa titis jer semasa menggoreng. Tutup kuali dengan penutup pengukus supaya wap panas tak keluar & roti saj cepat masak.

Friday, May 21, 2010

French Toast

Menu tuk minum ptg kami berdua ri jumaat lepas..tgk idea ni dr umah ros osaka..iman mmg suka la roti2 n manis cmni..suke tgk dia mkn.. best2 cuma buat xgaring pulak..klo garing ni msti lagi sedap..lenkli buat lg ye..thnks Ros bg resepi yg mudah dan sedap ni..mohon CnP yer

Bahan-bahannya
2 keping roti putih ( nak buat tepi roti pun bole)
1/2 cawan susu segar
1 1/2 sudu besar gula
1 biji telur
Caranya

1. Potong roti putih pada 4 bahagian kecil, kemudian pukul sedikit telur bersama susu dan gula.
2. Panaskan fry pan dan lenserkan fry pan dengan sedikit butter atau marjerin, celup roti putih di dalam bancuhan telur tadi dan biarkan ia meresap sebentar, goreng roti seperti biasa, balik-balikkan roti sehingga kedua-dua permukaannya perang, ulang langkah tadi sehingga roti dan bancuhan telur habis. Sedia untuk dihidangkan, amat sesuai di jadikan menu sarapan pagi. Selamat Mencuba.

Ice Blended Coffee

Salam hari Jumaat semua..penghulu segala hari..plan masak ape hrni..buat ice blended coffee ni mlm tdi. Kebetulan b mintak nk minum air..so sje buat speciel sikit. Bahan2ade terus je jln..nyum2 mmg sedap minum time panas2 gini..boleh buat lagi dan lgi pasni..jom tgk bahan-bahannyer..

Bahan-bahan (2 gelas)
2 paket coffee 3in1
15-20 ketul ais
1 susu pekat
susu segar secukupnya
Hiasan: Whipped cream & coklat rice

Cara-cara
  • Bancuh coffee 3in1 dgn sedikit air panas dan masukkan susu segar.Kacau sebati.
  • Masukkan ais dalam blender dan tuang bancuhan coffea tadi.Blend sehingga hancur.
  • Tuang ke dalam gelas dan hiaskan dgn whipped cream & coklat rice. Sedia utk dinikmati.

Thursday, May 20, 2010

Sotong Mentega Rangup

Salam bersiaran..salah satu sajian juadah untuk hari ni. Ternampak kat umah k.hana tdi kebetulan mmg ade beli sotun mlm td so trus siap2kan bahan. xyah nk funing2 kepala pk nk masak ape. okey, tuan punye resepi ialah dr cik Mat ni copy dr umah kak Hana Kanazawa terima kasih ye buat penyumbang2 resepi..

Bahan-bahan
500 g sotong
1 pack tepung gorengan berperisa
1 putih telur, dipukul sedikit
1 1/2 camca besar mentega
1 ulas bawang putih
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Lada hitam yang baru dikisar secukupnya

Cara-cara

  • Sotong dicuci bersih, buang kotoran dan potong sederhana besar. Kukus sotong tadi 4 - 5 minit. Sejukkan, kemudian lap kering2 dengan paper towel. Ketepikan.
  • Gaul sotong tadi dengan putih telur rata, kemudian taburkan tepung gorengan berperisa dan golek2 kan sotong tadi sehingga semua bersalut rata dengan tepung.Goreng terendam dalam minyak sederhana panas hingga sotong kuning keemasan, angkat dan toskan atas paper towel.
  • Dalam kuali yang bersih, cairkan mentega dengan api perlahan dan biar hingga mentega keperangan, masukkan bawang putih dan goreng hingga peerang, masukkan sotong dan gaul rata. Matikan api dan angkat sotong tadi, toskan atas paper towel.

"Buah Hatiku" yg baru

Yeahh...suke..sukE..sukee..hepi sgt semalam mase b blik keja singgah kat Jusco,b belikan "buah Hati" ni. Allhamdulillah dapat gak "toy" yg dinanti2 kan ni. terima kasih sgt2 b..letih2 balik dr kursus tu sempat singgah Jusco tuk belikan brg ni tuk isterinyer..cyg sgt b..Pasni xleh malas2 lagi..no more alasan la ek..leh la start balik projek2 memasak pasni. Buah hati tu seperti yg terpampang kat bawah ni adalah Mikrowave Oven, jenama Elba..suke oven ni sebab ruang dalamnyer yg besar dan lebar..tenkiu b..♥ ♥ ♥ bila nk rasmikan ni ekk..tunggu


Sosej Carrot Sup Simple

Salam semua..ni menu kami mlm tdi..msk simple2 je sblm kua bli brg..huhu ade tragedi yg memalukan mse kua berbelanja malam tdi..mse tu tgh sibuk2 cri brgsambil sorong troli yg agak penuh dgn brg2 tu..sbbkan troli tu yg agak berat dan jln agak sempit so tinggalkan jap n terus gi cri2 brg lagi..xlame pastu terus smbar troli n terus gi cri brg2 lain..sambil mate melilau2 cari brg tu..
tiba2 dgr sore..

"kakak2x"..seorg pemuda yg sedang dukung bbynyer dtg dekat..
"ape pulak org pnggil2 ni.."dlm hti..
"akak,akak salah troli tu..akak punya yg penuh tu kan"
..tgk troli yg emi sorong tu mmg ade dlm 3brg jer..
"ehh..mintak maaf2.." sambil berlalu pergi ke troli yg penuh tu..huhuhu...malu gile..

trus xjdi nk cri brg kat tmpt tu..malunyerr...trs gi kat tmpt hubby dgn iman..crite kat b..

"b..malu sgt2 ni.."then cite la..pastu b lak siap gelak2
" mane orgnyer tu nk join gelak".
ikss...malu3x..mesti ade yg join gelak bce cite ni..okey 2 ni resepi yg ringkasnyer

Bahan-bahan
4batang sosej -dipotong serong
3biji cili api- potong serong
1/3 batang lobak- potong anak mancis
3ulas bawang putih- diketuk
1sb sos tiram
garam secukup rase

Cara-cara
  • Panaskan minyak dan tumis bawang putih. Masukkan sedikit air bersama lobak dan cili.
  • Bila mendidih masukkan pula sosej dan sos tiram.
  • Tutup api dan hidangkan.

Wednesday, May 19, 2010

Jiranku yg baik hati


Hari ni terpanggil tuk buat entry ttg jiran2ku ini..Allhamdulillah..masuk harini dah sebulan lenih duduk kat umah ni. sgt2 bersyukur kerana ditempatkan dikawasan yg sgt2 mementingkan sifat kejiranan. Ya mmg sgt2 terharu dengan layanan jiran2 kat sini. satu perkara yg mmg dicari2 mase kat Jepun dulu. Kat sini mmg semangat kejiranan sgt menebal walaupun berbilang bangsa dan peringkat umur tapi sangat ringan tangan membantu dan bersedekah. ramah tamah pula tu. mungkin terlalu asal tuk buat penilaian tp setakat ni terasa sgt beruntung duduk disini.

Jiran2 sebelah2 umah emi ni berbangsa cina, yg depan pula berbangsa india dan selang beberapa buah rumah adalah umah nek Ct wanita yg berusia yg tinggal seorg. mereka ni kbykannya adalah surirumah dan sgt2 la baik hati..nenek Ct kerap sgt menghulurkan kuih muih begitu juga jiranku A-yin yg suka main dgn iman n bg jajan (makanan ringan). dah kerap membantu nenek ct menguruskan rumah.bila hujan pula masing akan bantu bila kita xde kat rumah. mungkin ke ni perkara biasa? tp nila satu2nya yg emi cri mse kat jepun dulu. walaupun dari segala segi di Jepun tu tiptop tp kurang sifat kejiranan..bg mereka rumah adalah tempat privici.tu pandangan emi. sgt2 ketara..inila yg dikatakan SATU MALAYSIA :)

'..dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki'.
(An-Nisaa’ : 36)

'Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenali'.
(Al-Hujurat : 13)

orang memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa..

Tuesday, May 18, 2010

Ayam Berempah

Salam buat semua..fuhh lme xbersiaran..xtau la angin ape yg melanda yg membuatkan ke MALASAN tahap gaban ni..macam ade kuasa je bila masuk dapur tu automatik jadi mls (alasan la ni)padahal list da mmg panjang berjela-jela da plan nk masak ni masak tu..last2 xjadi jugak..mybe sbb hb ade kursus ni xblik tghri so mls pulak nk mkn tu perut sendri. bila da ptg ni bru la ade sikitttt kerajinan..yela kan xkan nk ngadap megi lak dinner mlm kang. oekey menu ni dok intai2 kat umah kak ika nun..rasenyer ala2 rendang gitu. resepi asal oleh kak Nur, tp ni copy dr umah KAK IKA . thanks ya buat akak2 berdua..mintak izin pnjangkan resepi di sini ya..

Bahan-Bahan
(emi kurangkan sukatan ikut kuantiti ayam)
1 ekor ayam dicuci bersih dan di potong
sedikit kunyit untuk mengorengkan ayam
1 sudu kecil serbuk lada sulah
garam secukup rasa
200 ml santan
3 biji bawang besar di kisar (mengikut saiz pada bawang)
4 ulas bawang putih di kisar
6 cm halia di kisar
4 batang serai di kisar
4 sudu besar cili kisar
2 sudu besar rempah kari
garam secukup nya
sedikit gula (tak letak)
2 helai daun kunyit
1 keping asam gelugur
Minyak masak untuk menumis

Cara-Cara

  • Ayam digaulkan bersama kunyit, garam dan goreng separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  • Panaskan minyak masak. Tumis bahan-bahan yang di kisar bersama rempah kari dan cili kisar hingga naik bau nya.
  • Masukkan santan, garam, asam keping dan juga ayam.
  • Kacau rata dan biarkan kuah menjadi pekat. Akhir sekali masukkan buah tomato jika suka. (terlupa pulak nak masuk )

Monday, May 17, 2010

Selamat Hari Guru..

Salam hari isnin buat semua..16 mei..hari pengiktirafan buat semua guru2 dan pendidik seluruh dunia. SELAMAT HARI GURU buat semua yg bergelar guru/pendidik. tak kisah la..guru tadika ke,guru sek rendah ker, ustaz, ustazah, guru disiplin, guru kaunseling, guru bahasai, pensyarah, sensei semuanya dikira pendidik. tugas yg amat2 mulia. tanpa seorg guru mungkin kita msih belum mengenal ABC, 123, alif bata dan sebagainyer.. terima kasih cikgu!!..jasamu akan tetap ku kenang...dan ingtla, MOM is a long life 'teacher' to her kids..... ♥ ♥ ♥

jemputla amik ucapan selamat hari guru ni buat semua rakan2 blog yg bergelar guru ya..

Wednesday, May 12, 2010

Besday Iman & BBQ


Salam semua..kek lagi??lum habis lagi cite besday iman. weekend lepas kami balik kg banting, kumpul semua adik beradik tuk buat mkn2 sikit sempena 4 perkara. Ape 4 perkara tu?
1. besday iman yg ke-2 (6mei)
2. besday abah yg ke 58 (in advance) (13mei)
3. ulangtahun perkahwinan mama abh yg ke 30 (4mei)
4. hari ibu
empat semuanyer..cukupkan..okey. Malam tu kami buat makan2 BBQ, bakar ayam, ikan dan sotong dan masak lauk2 lain sup tulang, gulai pucuk paku dan mcm2 lagi(da xingt da ape lagi). kek pula di"taja" oleh Secret Recipes. (agak terkilan gak sbnrnyer xdpt buat kek tuk besday iman kali ni.) seronok sgt bila dpt kumpul ramai2 cmtu. lebih seronok dapat sambut besday iman yg ke 2 ni ramai2..walaupun secara kecil kecilan. mmg pilihan kami xnak buat besar2. okey jum layan sikit gmbr2
iman moody la malam tu..da ngantuk sgt2 time ni kena paksa lak potong kek n amik gmbr..hehe.

kereta control-hadiah dr mmalong & ayahlong thanksss ya..

ni pula drpda atuk n uwan..terima kasih ya..iman cyg semua

Tuesday, May 11, 2010

Kek Coklat Kukus

Salam kembali..allhamdulillah internet umh n da pulih dgn adenya pemasangan streamyx ni. Insyaallah leh la update blog n cite2 yg da lameeeee tertangguh sblm ni..okey2 jom tgk kek kukus coklt yg minggu lepas buat ni mse besday iman tuk di sedekahkan kat jiran2. sbb xde oven guna la peng "kukus" ciptaan sendri tuk buat kek ni..nasib la jadi..niat bk kot nak bg org. okey tuk resepi leh tgk kat bwh ni..rujukan drpd buku nota memasak ku xingt amik dr mne.
Bahan-bahan
1 1/4cawan tepung gandum
1cawan gula perang
1cawan serbuk koko
1cawan susucair/susu segar/susu perisa coklat
1cawan minyak jagung
1/2 cawan susu pekat
3butir telur
1sk soda bikabonat
1sk baking powder
2penutup esen vanila
Ganache:
1sb minyak
1sb perasa coklat
1/2cawan susu pekat
Cara-cara
  • Ayak tepung, soda bikabonat, baking powder dan koko.
  • Campurkan gula, susu cair, susu pekat dan minyak dalam periuk dan kacau perlahan-lahan. Masak dengan api kecil hingga semuanya larut. Sejukkan seketika.
  • Sementara itu, pukul telur hingga kembang dan masukkan ke dalam adunan tadi.
  • Gaul rata adunan dan masukkan bahan ayak tadi sedikit demi sedikit.
  • Gaul sebati dan tuang adunan dalam loyang dan kukus selama 45minit-1jam.
  • Setelah sejuk hiaskan dengan ganache yg didouble boilkan.

Siap..kek coklat kukus yg simple

Selamat Hari Ibu & Awards

Salam semua..maaf ye terlambat wish ..tapi kire okla drpda xwish kan..hihi ok..dikesemptan ini emi nk ucapankan selamat hari ibu buat semua ibu2 kat dunia ni.. terutama dan teristemewa buat mama tersayang Pn Hajah Siti Jumilah Kusni dan mak mertua Pn Hajah Asmah. Moga Mama dan mak sentiasa dlm keadaan sihat waafiat dan ceria.. sayangg mama. terima kasih tak terhingga kerana membesarkan kami..
terima kasih juga buat award2 ni yer..Ros, Alongz dan love



Thursday, May 6, 2010

My Little IMAN turns 2


Salam...Allhamdulillah, panjatkan setinggi2 kesyukuran kepada Allah yg Maha Esa, kerana dengan berkat dan hidayahnya bertambah lagi umur anakandaku tersayang ni..yea.. my little IMAN turns to TWO today. Terasa terlalu pantas mase berlalu. mcm baru semalam kami dikurniakan cahayamata ini. Syukur sgt2 Iman kian membesar dan kami sgt2 gembira melihat perkembangannya, kesihatannya dan segalanya tentang die. Im proud to be his mom..ya, dgn melahirkan diala..ku mendapat status IBU, kami mendapat status IBUBAPA. Kewujudannya betul2 menceriakan rumah tangga kami. ALLHAMDULILLAH.. jom tgk sikit cerita-ceriti TENTANG IMAN.. Iman 1jam lepas lahir

Pada tanggal 6 Mei 2008, jam 11.03pg bertempat di Hospital Bersalin Razif Klang., lahirnya cahayamata kami yang diberi nama AN-NUR IMAN HAQIMI BIN ANUAR seberat 3.59kg.(Walaupun mase tu perut nampak kecik je). Allhamdulillah Iman lahir dengan agak mudah tnpa emi merasa pengalamn sakitnya kontaksi dan pecah ketuban. Masuk2 wad pun mmg xskit tp dktr bgtau da masenya bila tgk bukaan. Pagi tu dktr yg pecahkan air ketuban dan Iman lahir 2jam selepas itu. Pengalaman melahirkan iman secara normal sgt2 memberikan pengalaman terindah buat ku dan memberi pengalaman baru bagi kami bergelar AYAHIBU. Dan syukur juga, kerana diberi peluang menyusukan iman hingga kini.
iman menyarapiman dah bole berdiri
iman 8bulan(tumbuh gigi 3btg)
iman 1thun 8bulan
Semoga dengan ulang tahun Iman yg ke 2 ini AyahIbu doakan agar Iman menjadi anak yg sihat tubuh badan, baik akal fikiran, baik akhlak budi, cemerlang, beriman dan menjadi insan yg berguna. Amin..

p/s : InsyaAllah smbutan mjlis besday Iman akan kami sambut kat kg ujung minggu nnti secara kecil kecilan. Yeah..mlm ni blik kg..matta ne~

Wednesday, May 5, 2010

Hepi Anniversary Mama-Abah


Semalam 4hb genap hari ulang tahun perkahwinan Mama dan Abah yang ke-30..TAHNIAH buat mama abah yg sentiasa mesra dan moga sihat2 dan ceria2 sentiasa bersama. Mmg suke bile tgk mama abh ni..still loving couple...sayang mama abh..HAPPY ANNIVERSERY MAMA ABAH..

Esok pulak hari ulang tahun besday IMAN..yeah..Iman will be turning to 2 tommorow..huhu kejap sungguh mase berlalu yer. Rase macam baru je lagi hihi..tau2 dah semakin membesar n meninggi da..Macam2 da iman tau..perkembanganya berjalan dgn baik..dah leh jdi teman borak da ni :)mga membesar menjadi insan yg berguna INSYAALLAH~
#sgt2 tension dgn line internet kat sini la..1hrni baru dpt nk buat post ni..huhuhu

Monday, May 3, 2010

Nasi Mandhi

Salam buat semua..dihari isnin. dah masak ke? hrni masak nasi jer..smlm ade kenduri kawen kat kg dpt la mcm2 lauk so terpikir nk buat nasi ni tuk disuai padankan dengan rendang daging tu bg secocok gitu.Letak sekali kopok chachos tuk kudapan sampingan. bg ade krup..krup sikit mase makan..Resepi ni amik n cedok dr umah k.ummi kt homesweethome nyer leh tgk kat sini Nasi Mandhi..buat pun ala2 k.ummi buat xbubuh arang tu..tp sebab xcukup rempah2 tu emi tambah serbuk sup sikit. Mintak ampun yer edit sikit2 ni.. Jemput makan semua..k.ummi mintak izin CnP yer..nnti emi send 1pinggan yer
Bahan:-
4 cawan/pot beras basmathi ~ rendam 20 minit dan toskan -emi guna beras biasa
3 camca besar minyak sapi
4 cawan air atau secukupnya - **tambah air supaya nasi lembut
1 biji bawang besar ~ hiris halus
3 ulas bawang putih ~ hiris halus
1 inci halia ~ hiris halus btg mancis
1/3 cwn kismis
Rempah tumis ~ 1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 5 kuntum bunga cengkih -emi ade stok bunga cengkih jer

1sb rempah sup-ni emi tambah
Sedikit pewarna kuning- guna
1 sk kunyit campur dgn sikit air
Garam secukup rasa.

Cara penyediaan:-
  1. Panaskan minyak tumis rempah tumis, bawang putih, bawang besar dan halia hingga harum dan bawang layu.
  2. Masukkan kismis, goreng sebentar dan masukkan pula air, biar mendidih.
    Bila mendidih, padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker.
  3. Masukkan beras dan garam secukup rasa, kacau rata dan masak seperti biasa.
  4. #Bila nasi kering, buat lubang ditgh nasi dan letakkan foil. Masukkan 1 sudu minyak dan seketul arang yang telah dibakar. Tutup tudung periuk selama 2 minit supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi.
  5. Buka semula tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang tadi.
  6. Titiskan 2-3 titik pewarna kuning, kacau/gembur nasi dan masak nasi sehingga masak.
    (#) Step (4) ni tak buat sbb tak ada arang kat rumah..ada kat kedai, maleh nak membakar setakat nak letak seketuiii..hehee) Orang lain jgn ikut akak eh..rajin2 sikit. ~xbuat juga


nasi mandhi brsama rendang dan chachos~

Animated  Sparkly Love Heart