Saturday, October 31, 2009

Okonomiyaki

Ni menu kami utk brfast td. Salah satu mknan Jepun. So kalau ade kobis yg byk2 kt dlm esbox tu boleh la try..resepi tgk dr dapur k.hana. Tadi tgn gatai mengodek2 setting blog buat ade mslh xleh link kjp..tu yg lmbt meng entry pgi ni..nsib jumpe mne silapnyer..ok, mintak halal resepi ye k.hana..Jemput mkn semua..

Bahan-bahan
kalau beli tepung yg siap tu, hanya perlu bancuh ikut arahan pd pek.. (biasanya air+telur sebiji).. kalau x de tepung yg siap tu, buat mcm ni..

Bahan A:
50g tepung naik sendiri
1 biji telur- emi buat 2biji
1 sudu kecil dashi powder
100ml air
sedikit bawang putih (klu suka) - tkyah pon xpe
1/4 sayur kubis saiz kecil (klu byk mmg sedap)
4 sudu kecil minyak sayur
sos okonomiyaki
dried bonito flakes -xletak
dried shrimp -xletak
mayonis
Bahan B:
boleh guna daging tipis, squid atau udang

Caranya:

  • Cincang / potong kubis tu halus-halus.
  • Bancuh tepung, telur, serbuk dashi, dan air dlm mangkuk besar.
  • Masukkan sayur kobis dan kacau rata
  • Panaskan non stick pan dan bubuh minyak
  • Tuangkan bancuhan tepung dan sayur kobis tadi ke dlm kuali kemudian letak kan daging atau udang di bhgn atasnya, kemudian tuang lagi bancuhan di atasnya dan bila agak kekuningan dan nampak dah nak masak
  • Terbalikkan ia dan tunggu hingga masak.
  • Hiasan:
  • letak kan di atas piring leper dan tuangkan sos okonomiyaki, serbuk dashi dan mayonis. Siap
  • * sos okonomiyaki bole gnti dgn cmpuran kicap manis, sos tiram dan sos cili.

6 comments:

blogresipi said...

uish cam sedap je tuh kuih kobis tuh.hehehe.. tp i nk titun takleh makan dah.heheh

emilia said...

hihi "kuih kubis"?xpe2 sok pg kita mkn sm yer kijan..

*E-na* said...

waa sedap tu kan...kena cari bhn2 dulu baru leh buat ni...rasa emi punya dulu la...

Azura Suhaimi said...

Salam kenal emi, tgk resepi nih nampak sedap tp akak xsuka sgt makanan jepun...xpe sesekali nnt nk try buat...

emilia said...

to e-na ..sila la jgn malu2..
to azura slm kenal..try dulu bru tau sedap ke tidak kn..ni versi msia je ni..

Anonymous said...

akak wat per kat sana(jepun)?study lagik ek?

Animated  Sparkly Love Heart