Tuesday, November 17, 2009

Menu ala KFC


Ni projek kami ujung minggu hrtu. srnk bile wat kje sme ni.."ape yg penting?..kerjasama.." hihi. Emi ni mmg suke mkn KFC, bile dah dok sini kne la buat sndri. resepi ni dah try byk kli n rase terubatla klo nk mkn KFC tu. Boleh mkn hingga mnjilat jari u..Buat skli dgn aksesori smpingannyer..mashed potato dgn coleslaw. Okey ni bhn2 n cara2nyer..


Bahan2 -2org
4-5ketul ayam
2sb serbuk cili
5sb tepung gandum
1sb
tepung goreng ayam(bg yg dok jpun leh cuba yg ni)
1mangkuk air sejuk (dr peti sejuk)
minyak untuk menggoreng

Coleslaw:
kobis -diracik halus
lobak -diracik halus
mayonis
sedikit susu segar


Mashed potato:
4biji kentang saiz kcil- direbus
1sb marjerin
1 kiub ayam
sedikit susu segar

Cara2

  • Perap ayam bersama serbuk cili dalam 2jam.
  • Dalam bekas lain campurkan tepung gandum dengan tepung goreng ayam
  • Golek2 kan ayam sedikit dgn tepung tadi dan kemudian celup dgn air sejuk. Golekkan semula dengan tepung tadi dan goreng dengan minyak panas.
  • Goreng sehingga masak. Angkat dan toskan minyak. Sedia untuk dihidangColeslaw: Racik kobis dan lobak kecil2. Gaulkan dengan mayonis dan garam
  • Mashed potato: lenyekn kentang rebus. Panaskn kuali dgn marjerin dan masukkan kiub aym dan susu. stlh pekat, tuang ke atas kentang tadi.
A plate of KFC..Iman sdg beria mkn mashed potato..

haha..xsmpt2 nk msuk bowl imn dah xsbr nk mkn..

4 comments:

blogresipi said...

Hah tu dia... pakai senduk2 dalam bowl tuh je ye Iman.hehehe... kenyang tak sempat gigit ayam ler mcm nie. Ayam Iman tuh bagi auntie je lah.kihkihkih

emilia said...

haha tula psl..aym die xcari..hbis pulun kntg putr tu jer..

Watierman said...

Macam tu baru betoi makan...nampak besar mangkuk dari tuannya!!

emilia said...

ahaha ade je k.watie ni..