Saturday, December 12, 2009

Gyoza

Dah lame sgt2 kami nk merase mkn gyoza ni. Gyoza ni ibarat macam karipap tapi kulitnyer lembut..asalnya mknan org cina. sllu tgk kat tv jer org2 jepun mkn..umaii2x..b4 ni dah try cari2 kulit gyoza yg halal tp yg kat sini semua ade alkohol. Hrni tgk cerita mkn2 kt tv ade mkn2 gyoza la..terliuq lak nk rase. hb cek2 tenet dptla resepi gyoza yg halal..ape lgi pkat buat la terus. En hb excited tlg buatkan dr mula sampai abis. Emi tlg bab lipat2 gyoza tu jer..tenkiu b :) terubat kami dpt mkn gyoza ni ..okey ni resepi untuk kulitnyer leh klik sini kulit Gyoza (siap ada tunjuk ajar bergambar) dan yg ni resepi buat Gyoza dr cara isi inti-lipat gyoza-goreng. Tp dlm nihonggo la.. sebagai rujukan mudah dan ringkas emi CnP n translate sikit

Bahan-bahan (kulit) (50++)
100gm tepung roti
100gm tepung biasa
sedikit tepung untuk tabur
110ml air panas
1sk garam

inti
1gengam daging cincang
1biji kentang-cincang halus
sedikit kubis-racik halus
1/2labu bawang besar-racik halus
sedikit garam

Cara-cara

  • Campur kesemua bhn sekali dan adun hingga bentuk doh.
  • Bentukkan doh memanjang.
  • Simpan doh dlm plastik dan penaikkan selama 30 minit.
  • Ambil sedikit doh dan tabur sedikit tepung. Gelekkan hingga nipiss dan bulat.
  • Inti* gaulkan kesemua bhn2 inti hingga sekata
  • Letakkan sedikit inti, tutup dan lipat.
  • Panaskan kuali, Susun gyoza tadi tunggu sehingga agak2 garing sedikit.
  • Tanpa perlu terbalikkannya, tuang air panas dan tutup kuali supaya masak sekata. Pastikan api kecik.
  • Dlm 3-4 minit didikan, tutup api dan lap lebihan air dlm kuali.
  • Angkat dan sedia tuk dihidangkan bersama souyu (kicap jepun)

sebelum dan selepas

sedia tuk dingappp..umaii.. :)

3 comments:

blogresipi.com said...

Salam Emi...
Bestnyer Gyoza tuh..memang lama teringin nak makan ni..rasa ala2 dumpling ke Emi? dah salin resipi ni nanti2 kite buat ek..tenkiu :)

emilia said...

wslm..dumpling?erm..dumpling pun emi xpernh mkn..buat2..k.ijan buat ni msti lg cun melecun ni..

Sue @ Nenie said...

Dah lama tak makan ni sejak bila ya..?Dah lupe dah...Tapi kite pernah makan yang goreng nyeee...

Animated  Sparkly Love Heart