Sunday, December 27, 2009

Kerabu Tauge II

Ni kli ke 2 buat kerabu ni..suke jadi menu penambah selera. Menu asal dr umah Ros n ni emi CnP kali ke 2..pasni leh buat lgi dan lgi..bg sape2 yg peminat kerabu tu yg nak cuba leh tgk resepi nyer ni yer..

Bahan-bahan
1/2 bungkus taugeh yang dibuang ekornye
1/3 biji timun dipotong anak mancis-emi xletak
1/4 biji bawang besar, dihiris nipis
4 biji cili padi
2 sudu besar kerisik
1 sudu kecil perahan lemon-emi guna limau nipis
2sb udang kering- tumbuk

sedikit gula
sedikit garam
( kalau nak letak belacan pun buleh)-emi letak

Cara-cara

•Taugeh tu klu nak celur kejap je dua tiga saat, kemudian toskan airnya. Ketepikan dulu.
•Tumbuk udang kering dan cili padi, masukkan bahan2 yg telah ditumbuk tadi ke dalam bekas yang mengandungi taugeh, timun dan bawang. Gaul rata.
•Masukkan kerisik. Gaul rata lagi, jgn biarkan kerisik rata dan tidak berketul.
•Akhir sekali masukkan air perahan lemon/limau, garam & gula. Sedia untuk dimakan dgn nasi panas.

4 comments:

Tie said...

Salam ziarah !

Waaa.... togeh kegemaran kak tie ! selalu bubuh banyak-banyak dalam mee goreng.. pastu makanlah sorang-sorang, hehe..

emilia said...

slm ziarah k.tie..pasni leh wt kerabu..sedappp;)

blogresipi.com said...

bestnye kerabu togeh Emi..kite memang minat kerabu2 ni tp dah lama tak buat. psst, kepak ayam kat bawah sinun pun sedap gak tu :)

emilia said...

k.ijan buat2 jgn xbuat..haha tgk la kepak ayam tu..xsbr punye pasal tajam2 kat kepak tu pun xbuang haha

Animated  Sparkly Love Heart