Thursday, June 25, 2009

Nugget Ayam

Harini mood rajin tu da datang maii...hihi Pagi2 da siapkan nugget ni sebab sebelum nk goreng kena frozenkan 2jam..Sedappp nugget ni..haha puji dri sendri pulaknyer..hehe..Kat sini nak dapat nugget mmg susah..bukan susahlaa..xkan jumpe yg halalnyer tu yg buat sendri tu..Resepi ni intai2 kat blog Ros .. Sebab resepinyer yg mudah dan xbyk songgeh sangat..Ros, emi mohon copy paste yer..Harap murah resezi ros kongsi mcm2 resepi..ok jom tgk bhn2 n cara2nyer..
Bahan-bahannya
2 keping Isi Ayam (bahagian dada)
1/2 cwn breadcrumbs (serbuk roti)
lada sulah (emi xde so ganti dengan perasa ayam)
1 biji telur (pukul sedikit)
garam secukup rasa

Caranya
  • Mula-mula potong nipis dada ayam tu dan blender hingga hancur..jgn letak air tau...
  • Masukkan isi ayam tadi dlm bekas adunan dan letak breadcrumbs, lada sulah, garam dan telur, telur ayam ni takyah lah letak sebijik...agak2 je..sbb nanti nak guna utk buat coating (saduran) kt atas nugget ni.
  • Ramas adunan sehingga sebati, bulatkan kecil-kecil dan leperkan kemudian celup nugget tadi dgn lebihan telur dan coating dgn serbuk roti, klu nak tebal coating dia tu ulang cara tadi, (celup dan salut dgn serbuk roti), simpan dlm frezer sejam dua...baru leh goreng...selamat mencuba.
  • Pesanan: klu nak nugget ni kembung sikit bila goreng letak baking powder sikit ye..klu tak letak pun takpe, cuma nak nampak lebih lawa dan menyelerakan je..hehehe- yg ni emi bubuh sikit..

Yang ni pulak Untuk lauk tengahari kitaorang..nugget masak sambal..nyumy2x.. selamat menjamu selera semuaaa...

2 comments:

blogresipi said...

Wah..hari nugget sedunia nampak..hehe... best je nugget tu nampak mcm yg beli kat kedai je... tak sangka mudah je nak buatnye ek...

emilia said...

hihi..betul tu sng jer nk buat..lg2 klo da ade daging ayam cincang..emi guna dgg ayam biasa yg dipotong halus2 n blend tu yg lme sikit tu ...jenuh nk potong nipis2..hihi tp puashati bile tgk hasilnyer...mmg mkn xhingggatt!! hehee

Animated  Sparkly Love Heart