Friday, June 12, 2009

Sotong goreng tepung


Harini xde benda nk entry laa..so msukkan la menu yg simple mimpel ni..ni pun tgk resepi gk ni hihi..yela klo xkne gaya nyer tepung xmelekat kt sotong. xpun sotong jadi liat. Menu ni menjadikan sotong anda garing diluar lembut di dalam..resepi dr che'iza.. ni yg dah di c+p..ok slmt mlam~

Bahan-bahan ( 3-4 orang )
300 gm sotong
1 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
1 biji telur
sedikit garam
lada sulah


Cara-cara
  • Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
  • Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
  • Pukul telur setakat nak satukan yg kuning dgn yg putih jer. Masukkan sotong ke dalam telur. Ketepikan.
  • Gaul tepung dgn baking pwdr. Masukkan sotong yg telah digaul dgn telur dalam tepung, salutkan habis sotong dgn tepung. Kalu nak pedas boleh letak sikit serbuk kari dalam tepung.
  • Goreng deep fry sampai golden brown. Goreng sotong kejap jer dalam 4-5 min kalau tak nanti sotong keras and liat pulak.

2 comments:

blogresipi said...

Nie la faveret kite n hubby kite jugak...sedap cicah ngan sos cili...sedar2 dah habis sepinggan tue.hehe

emilia said...

betul tu..sedap mkn dgn sos cili..pas mkn nasi ratah2 gitu jer

Animated  Sparkly Love Heart