Sunday, February 28, 2010

Donut III

Harini ade majlis sambutan besday so buat la donut ni sebagai buah tgn.buat sekali 2 adunan dah siap2 frozenkn pgio tdi tghri tgl goreng jer.resepi asal drpada k.hana dan kli ke 3 buat guna resepi ni cuma kalini guna baking powder lak sbb stok pelembut roti tu da abis pulak..okey ni resepi ulang2an CnP yer..

Bahan-bahan

•200g tepung roti
•50g tepung gandum
•25g gula
•4g garam
•5g yis
•4g bread improver - resepi asal baking powder
•18g shortening
•1/2 biji telur
•100g susu segar
•50ml air
•gula tuk glaze

Cara-cara

•Campurkan semua bahan dan masukkan ke dalam BM. tekan menu doh dan ONkan. tunggu hingga siap.
•Jika menggunakan cara manual, uli semua bhn hingga tak melekat dtangan.
•Biarkan doh sehingga naik 2 kali ganda.
•Kuarkan doh, tumbuk2kan dan terap doh menggunakan doughnut cutter@tangan.
•Biarkan naik sekali ganda lagik dan panaskan minyak, goreng hingga keemasan. Angkat dan sejukkan. Tabur gula.

proses mem"frozen"kn..

Selepas digoreng, siap tuk dibawa..

4 comments:

MamaFaMi said...

Geram tengok donut tembam tembam cam ni tawwww

ain said...

akak pun buat donut gak semlm utk family gathering. buat satu adunan je, tak banyak. sian pulak semua org tak puas makan.

♥LOVE2COOK♥ said...

Emi, nak donut! Sedapnyaaaa! yummmm :D~

ijan said...

Salam Emi...
Donut ada lg ke? sunyi je dapur sehari dua ni... emi sbuk kemas barang lg ke?

Animated  Sparkly Love Heart