Friday, February 26, 2010

Gulai Tempoyak Pucuk Paku

Dah lunch belum? Menu kami hrni menu ala-ala kampung sikit. Gulai tempoyak pucuk paku. Mane dpt tempoyak? kan kat suppa ade jual tempoyak..hehe xdela stok2 zaman lepas..jgn takut yer masih elok dah mendapat kelulusan QC lgi ni..Lameee xmkn nii..pucuk paku tu beli yang dalam paket tu jer..mne nak dpt yg fresh dr ladang kat sini ni kan..jom layan resepi cara simple je ni..

Bahan-bahan
2paket pucuk paku
10biji cili api-tumbuk
1/2sk serbuk kunyik-kalau ade daun kunyit racik lg sedapni
1mangkuk santan pekat
2sb tempoyak
garam secukup rasa

Cara-cara

  • Masukkan cili api bersama santan dan serbuk kunyit sekali. Biarkan api perlahan.
  • Bila mendidih masukkan pucuk paku dan garam.
  • Kemudian diikuti dgn tempoyak.
  • Masak hingga pekat. Siap
pucuk paku yg leh dapat kat suppa tu mcm ni..

4 comments:

kak ijan said...

Aih, ada pucuk paku gak kat sna? hebat hebat..yg lebih hebat tu, ada tempoyak.huhuhu...jelesnye.

emilia said...

haha..stok zaman berzaman k.ijan

cikbedahlaser said...

wooo kt japan pon ade jual pucuk paku ekk..
kire dorg kutip kt tepi sungai ke ape?

emilia said...

xdela klo kt sini dgr kate kat tepi2 gunung n bukit pucuk pku ni

Animated  Sparkly Love Heart