Thursday, January 21, 2010

Eggless Chocolate Banana Cake

Memandangkan pisang dlm peti ais tu semakin menunjukkan warna2 kegelapan so hrni melancarkan jugak projek kek cokelat banana tnpa telur ni. Pasni kne cuti 1mgu xleh buat kek..hehe. kredit tu k.ijan again ats resepi yg dipromotenyer ni. tambah lagi dgn picturenyer yg semakin hari semakin mengancam dgn lilin sepoi2 bhsanyer tu..hihi. Kek ni masih kekal moist dan soft. sesuwai dgn kombinasi cokelat dan pisang tu dan lebih sihat tanpa penggunaan telur. Kalau nk lebih sihat kurangkan la gula tu ye..okey tuk rujukan bersama leh tgk resepi yg dicedok dr blogresepi ni yer..

Eggless Chocolate Banana Cake
(adapted from egglesscooking.com)

◦DRY INGREDIENTS
◦Whole Wheat Pastry Flour 2 cups
◦Granulated Sugar (See Notes) 1 and 1/3 cup
◦Cocoa Powder 2/3 cup
◦Baking Soda, 1 and 1/2 teaspoon
◦WET INGREDIENTS
◦Canola Oil 1/4 cup
◦Hot Water 1 and 1/2 cups
◦Vanilla Extract 1 teaspoon
◦Bananas, mashed or pureed 1 cup
Yield: 1 Bundt cake. (I think it will make two 8-inch layers or one 9×13 inch cake as well)

1. Preheat the oven at 350F/180C. Spray a bundt pan with non stick cooking spray.
2. In a large bowl mix together the dry ingredients and keep it aside.
3. I pureed 2 small size bananas with little water to measure 1 cup of puree.
4. To the flour mixture add the canola oil, hot water and vanilla extract; mix well.
5. Now add the pureed bananas and blend thoroughly.
6. The cake batter is quite “water-y”. Pour the batter in the prepared pan and bake for approximately from 45-60 minutes or until a toothpick inserted comes out clean.

versi dalam ramaken

3 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi Emi, Love pun terliur tgk kek ni kat umah Ijan. Karang kat urs plak! Adey tak tahan! Nak sepotong! Kikiki.

blogresipi.com said...

Amboi hitam manis kek pisang yuu. Tepung cekelat terbalik ke Emi? hehehe..tp org kato, hitam itu menawan. hehehe... kuat baking neh memang kena cuti seminggu la pasnih.kihkihkih

emilia said...

loveee..long time no see..jemput la mkn kek kt sini...

k.ijan..tula pelik gk hitamnyer tu xtau cmne leh jdi cmtu tp xde lak rse hangus ke..hihi tula hrni,hri diet sedunia..

Animated  Sparkly Love Heart