Wednesday, January 13, 2010

Roti Naik CMG

Firstly..nk ucap terima ksih byk2 buat rkn2 blog yg byk bg nasihat dan semangat dlm entry lepas..InsyaAllah akan di jadikan pedoman. Okey..makan..mkan..makan..Makan ape?rhotieee lagi..ni siaran tertunda buat slm. Roti Naik ni dah lme famous di kalangan rkn2 blog bru smlm kesemptan nk try. Resepi asal oleh Cik Mat Gebu tp emi copy ni dr umah Ros di Jintan Manisnyer..mintak izin ye cik mat n ros.

BAHAN-BAHANNYA ( Emi buat separuh aduanan sahaja)

400 g tepung roti (200gram tepung roti)
100 g tepung Hong Kong (emi guna 50 gram tepung Hong kong color yellow)
250 ml air (100ml air)
50 g susu tepung (1 sudu besar susu tepung)
3/4 camca teh bread improver (1/2 sudu kecil bread improver)
180 g gula perang (brown sugar) ( 3 sudu besar gula)
100 g mentega (emi guna 40gm butter)
11 g yeast segera (1 1/2 sudu kecil yis)
1 camca teh esen vanilla
Beberapa titik pewarna kuning -emi xletak

Cara-Caranya

1. Satukan semua bahan2 di atas dalam satu bekas besar, kecuali mentega. Uli hingga menjadi doh, masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh yang kenyal. Bulat2 kan doh dan biar 45 minit atau naik.
KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan tadi ke dalam Breadmaker dan pilih setting untuk "doh". Tekan on dan tunggu hingga siap.

2. Tumbuk doh untuk membuang udara, bahagikan kepada 12 bahagian yang sama besar, bulat2kan doh dan susun dalam tin yang telah disapu dengan sedikit mentega. Tutup dengan kitchen towel bersih dan biar kan 1 jam atau hingga naik. ( baki telur tadi ros campur dengan 1 sudu besar susu then ros gliss pada pemukaan roti dan ros tabur sedikit gula)

3. Bakar dalam oven pada suhu 180C selama 20 minit. Sapu mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Sejukkan sepenuhnya sebelum dihidang.

2 comments:

ila said...

sedapnya nmpk roti tu emi..rajinnya awak..8)

indahhouse said...

salam emi,
apa khabar? maaf ya lambat dtg. line intenet poblem.
sedeynya baca cite iman tu. itulah perasaan seorang ibu. belum sampai 2 taun lagi, Emi. doa banyak2. Insya Allah, lama-lama dia berenti tu. banyak betul susu badan emi, dah setaun lebih tu. ada amalkan petua?

Roti tu memang naik, Emi. gebush je tengok.