Saturday, July 25, 2009

Jln2 kat Okawahara Kougen

Hari ni seawal jam 730 pgi kami bergerak ke Okawahara Kaugen (tanah tinggi Okawahara) lme dah plan nk gi sini..hrni bru berkesempatan..mmg cntekk sgt tmpt ni..suke betul kt sane. cuma perjlnan tu je yg agak mengerunkan dan memeningkan..yela nk naik atas bukit..jln kecik dan curam. Tapi dah sampai atas tu puas hati rase...sempatla bergambar kejap sblm kabus tebal dtg menyerang dan bateri kamera tu trus 'konG'..huh~

Ade ape kat atas tu? tempat ni femous dgn kincir angin tuk janakuasa dan munge2x color biru tu..rase unik bunga ni..jom tgk beberapa gmbr dan sedikit info disebaliknyer..



INFO KINCIR ANGIN:
  • Kincir angin ni betul2 berada diatas bukit. Ketinggian tiang kincir ni adalah 60meter dan setiap bilahnyer sepanjang 30meter..jadi ketinggian yg dapat dicapai pada pusingan paling tinggi adalah 90meter bersamaan dgn tinggi bangunan 30tingkat.
  • Ianya akan berpusing walaupun hnya pada kelajuan angin 4meter per saat iaitu seperti daun angin bergoyang bila kena angin. Unik kan!kincir yg sebesar dan seberat itu boleh berpusing pada kelajuaan angin yg rendah.
  • Pada kelajuan 17mtr/saat (sama dgn angin yg boleh goyangkan btg pokok) boleh menghasilkan tnga elektrik yg max.
  • Tapi bila taifu(taufan)-25mtr/saat automatik bilah kincir akan berhenti-sbgai safety
  • Leher kincir tersebut juga boleh berpusing tuk mengikut arah angin.


Kawasan ni mmg penuh dgn bunga Ajisai biru ni..seronok betul rase dikelilingi bunga2ni lgi2 biru warna fav ku..

Info Bunga;

  • Warna bunga biru
  • kumpulan Family Saxifragaceae.
  • Nama scinetificnya Hydrangea macrophylla
  • English name: common hydrangea
  • Japanese Name: Ajisai

tgk munge yg satu ni bentuk lebiuU..cntek kan..B yg jumpe..tu yg trus amik gambr dan Siap petik lagi bg kat bininyer ni..suke2x.. :)

2 comments:

blogresipi said...

Unik plak ade munge bentuk love tue... :)

emilia said...

tula..mmg cntek dan memikat hti tgk bunge tu..siap angkut bwk blik umah! hehe

Animated  Sparkly Love Heart