Monday, July 13, 2009

Karipap Inti Sedap

Dah agak lame gak xbuat karipap, kuih fav ku ini. xde kerajinan nk buat..tp hrni time pose2 ni mkin teringin nk mkn karipap tu yg merajinkan diri buat gak. Pilih resepi karipap drpada k.hana pulak kali ni. Nak cuba rase karipap yg lain dr yg lain intinye ni. bubuh ayam,telur dan kentang. Mesti sedap sebab mewah dgn akseseri2 tu kan. tp bab2 kelim2 ni mmg menguji jiwa nurani betul..mmg keras tanganku ini. berpandukan tunjuk ajar bergambar k.hana tu inilah hasilnyer...camne k.hana?rasenyer ok sikitla dr b4 ni cuma xboleh lawan tokey lg..dan agak xlicin kulitnyer tu..hihi praktis more..ok ni resepi drpada k.hana yg nk dicopy paste. mintak halal ye k.hana..
Bahan-bahan ( 20 biji )
250g tepung gandum
2 sudu besar marjerin - panaskan (klu nk buh semua myk panas pon bleh)
2 sudu besar minyak masak - panaskan
garam
air
INTI
5 biji kentang@keledek - bleh juga dicampur
200g daging@ayam cincang@ peha ayam boneless potong kecik2@ bleh nk masukkan tulang2 ayam skali, tp masa nk isi inti asingkan la tulang2 tuh. cara yg nih lg sedap!
setangkai daun kari dan daun sup cincang halus
2 biji telur rebus - di belah 6/lebih setiap biji @ potong dadu
2 1/2 sudu besar kari ayam/daging - bancuh dgn sedikit air
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
garam
gula - jika perlu
air

Cara-cara
  • Untuk membuat kulit karipap - campurkan tepung, marjerin,minyak masak yang telah dipanaskan (utk mendapatkan kulit karipap yg rangup). Gaul rata gune sudu sbb panas.Bancuh garam dan air. Masukkan sedikit2. Uli doh hingga boleh dicanai dan mudah ketika mengelim.
  • Untuk buat inti - kentang@keledek dikupas dan dipotong dadu dan ketepikan.
  • Blend bawang besar dan bawang putih. Tumiskan bhn2 tersebut dan juga daun kari hingga naik bau. Masukkan pes kari dan kacau rata. Kemudian masukkan kentang@keledek, ayam@daging, air dan garam secukup rasa. Rebus sehingga kentang empuk dan ayam@daging masak dan air kering. tutup api.taburkan daun sup.
  • Apabila inti telah sejuk, boleh la mulakan proses mencanai. Asingkan daun kari dan juga tulang2 ayam jika ada.
  • Masukkan inti kentang dahulu dan buh satu hirisan telur tadi dan tutup serta kelim@cetak mcm biasa. *telur rebus bleh juga dipotong dadu dan dicampurkan ngan inti kentang@keledek tadi.
  • Goreng dengan api yang sederhana. Siap untuk di makan.

sebelum digoreng

5 comments:

blogresipi said...

Cantek nye u kelim karipap tu Emi.. kalau akak la, harus tiba2 tonggang langgang kat tepi2 tue..huhuh

hana said...

cantik cantikk! mmg lebih cantik dr yg aritu! tahniah emi! pasni dh bleh lawan kelim ngan cik abe plak yer! hihihi... tima kasih sudi mencube!

hana said...

utk kulit licin, cube biarkan dlm sejam or lebih kat peti ais (bukan freezer yer!) sebelum digoreng! insyaAllah kulit tuh licin.. lg satu maybe myk panas sgt... nnti praktis lg yer! ppon tQ!

emilia said...

hehe tq k.hana. yg semalam punya saya frozen dan goreng pgi ni nmpk licn kulitnyer dr yg smlm..tq k.hana yer:)

emilia said...

to k.ijan...hihi kena prktis sllu buat bru ok siikit..bljr dr sifu k.hana tu..:)

Animated  Sparkly Love Heart