Monday, July 6, 2009

Popiah Seaweed Chips

Hari ni nk entry snek jer. Tadi buat Popiah seaweed chips ni tuk ngunyah2..krup2x!..krup2x!.. ranggup n sedap u!..huhuhu puji dri sndri pulaknyer..ni kes berjangkit dgn Ros ni tgk kt umhnyer buat chips ni. Tgk kulit popiah pun dah lme terkejang kaku dalam freezer tu buat la resepi ni sikit..dapat sebalang rase cam xcukup pulak. xpe lain kli buat lagi..nk buat lagi hrni mls le pulak daa..huu~ okey! jom kita tgk resepi dr HaSue ni..Sumber dr my resepi..

Bahan-bahan
1 bungkus kulit popiah (emi guna 10 keping jer)
1 bungkus besar dried seaweed (yg sedia dmakan begitu saja tu)
1 biji telur
2-3 cawan minyak masak utk menggoreng

Cara-cara
  • Pecahkan telur dlm mangkuk kecil dan pukul sedikit menggunakn garfu
  • Sediakan sekeping kulit popiah. Sapu rata telur td di atas permukaan kulit popiah hingga menutupi keseluruhannya
  • Susun dried seaweed di ats kulit popiah yg sudah disapu telur td dan tutupkan dgn sekeping kulit popiah lg. Ulang langkah yg sama sehingga kulit popiah/dried seaweed habis
  • Gunting kulit popiah yg sudah ber'inti' td mengikut bentuk dan saiz yg disukai.
  • Pnskan minyak dlm kuali dan goreng sehingga kulit popiah agak kekuningan.. Angkat dan toskan.(pastu-emi taburkan pulak nori)
  • Sedia utk dmakan begitu saja atau bersama sos/topping kesukaan anda..kalo x habis leh simpan dlm bekas kedap udara

2 comments:

blogresipi said...

Sedap pulak popia seaweed neh.. ade lagi tak Emi?? akak nak mintak semangkuk buat tgk wayang malamnie...heheh

emilia said...

da abih la k.ijan...skli hadap jer. sampai serdak2 licin hehe..